maanantai 13. heinäkuuta 2015

Ohjaajan hullu päivä

Tänään koittaa viimein se päivä, kun Juakse ko hullun porukka pääsee Tampereen Ylioppilasteatterin tiloihin. Sähköremontin takia ollaan oltu väistötiloissa melkein puolitoista kuukautta. Se on antanut meille vapauden keskittyä näyttelijäntyöhön täysillä, kun ei tarvitse pohtia vielä esitystilaa ja sen estetiikkaa. Mutta on kiva päästä viimein TaYT:lle.

Vaellan Tampereen Teatterikesän nettisivuille ja huomaan meidät siellä. Paniikki. Nyt blogi auki, TaYT:n nettisivuille tietoa, tapahtumakutsua someen. Kaikkien täytyy tietää, että me ollaan tulossa ohjelmistoon. Sikäli stressi on hyvä asia, että se pistää vauhtia töppösiin. Kunhan ei ole kokopäiväistä...

 Sitten täytyykin suunnitella illan harjoitukset. Toinen kohtauskierros on yli puolessa välissä. Ekalla kierroksella etsittiin kohtausten tunnelmia ja hahmojen välisiä suhteita improvisaation ja erilaisten tunneilmaisun keinojen avulla. Toinen kierros laittaa tapahtumat näyttämölle ja hiotaan ja hiotaan. Tänään treenataan näytelmän viimeistä kohtausta, eli nenäliinat messiin.

Käväisen päivällä Tampereen Ylioppilasteatterilla auttamassa roudaajia tilan siivoamisessa. Löydän pari mielenkiintoista yksityiskohtaa lavastusta ajatellen. Jalkalamppu ja massiivinen huonekasvi otetaan heti kokeiluun. Samalla nousee kuitenkin huoli kattokruunun tulevasta paikasta näyttämökuvassa sekä itse sen rakentamisesta. Sen pitäisi kuitenkin kestää vähän väkivaltaisempaakin käyttöä.


Nopeasti kotiin syömään ja adrenaliinit katossa takaisin teatterille, missä muusikkokaksikkomme onkin taas työn touhussa. Hetken saan kuunnella miten päähenkilön äidin, Maria Härmän nimikkobiisi syntyy. Ja saanen sanoa, että siitä on tulossa hieno. Minun lempikappaleeni löytyy kuitenkin näytelmän puolivälistä. Kun kuulin kyseisen biisin ensimmäistä kertaa, olin ikävästi bussissa matkalla harjoituksiin. Ikävästi siksi, että kappale sai minut kyyneliin asti ja vieressä istuva vanhempi herramies joutui minua lohduttamaan.

Nyt kuulostaa siltä, että Juakse ko hullu! on pelkkää itkemistä alusta loppuun. Ei se ole. Valitettavasti. Minä kun voisin itkeä koko näytelmän ajan. Puhdistaa kivasti. Mutta oikeasti surullisia kohtauksia on ehkä kolme. Uskon, että yleisöstä tullaan kuulemaan enemmän naurua kuin itkua. Paitsi jos minä olen yleisössä, niin sitten se on nyyhkytystä vaan.

Näyttelijät saapuvat. Suoritetaan alkurituaali. Tällä kertaa muistin sen! Jos unohdan (niin kuin välillä sattuu käymään), joudun kärsimään rangaistuksen. Toivottavasti kukaan näyttelijöistä ei kuvaa siitä videota tähän blogiin. Rituaali auttaa jättämään siviilielämän hetkeksi taakse ja taas harjoitusten lopuksi irroittautumaan näytelmän maailmasta.

Ennen kuin päästään kohtauksen tekoon leikimme, että saadaan aistit herätettyä, keho lämpimäksi ja mieli virkeäksi. Tänään vuorossa miiminen murhamysteeri, jossa näyttelijät yrittävät esittää ääntä käyttämättä selittää erilaisia murhaajia, murhapaikkoja ja -aseita. Jostain syystä ”Merenneito murhasi pyramidissa kurkulla” oli vaikea.

Viimeisestä kohtauksesta tuli hieno. Yleensä puhua palpatan, löydän korjattavia yksityiskohtia tai muuten vain keskustelen kohtausten tunnelmasta, mutta nyt... En löydä sanoja. Se pysäytti täysin. Ja siitä kiitos kuuluu kirjailijalle ja tietysti mahtaville näyttelijöilleni. Olen äärettömän onnekas, kun saan tehdä juuri tämän näytelmän juuri nyt. Olen kiitollinen.
 
Fanniina Tuomola
ohjaaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti